Etter noen flotte løpeturer på Bornholm og i Berlin kom vi hjem til Fornebu. Jeg tok et par løpeturer og kom for første gang over de magiske 200 km på én måned, men jeg var likevel sulten på mer. Da jeg så to dager før løpet kom over noen i Facebookgruppen Løpeprat som pratet om ultraløpet Blefjells Beste som skulle gå lørdag 30. juli, var det kort vei til å melde seg på. Jeg hadde ingen anelse om hvordan det ville bli, men tenkte utifra bildene og løypekartet at det uansett ville bli en flott dag ute på tur. Og for en dag :)

2016-07-30 09.05.32.jpg

Jeg stod opp kl fire om morgenen (heldigvis godt vant med tidlige morgener), og så gikk det i ett - drikke kaffe, spise frokost, pakke ferdig sekken og hente Bjørnar på Lysaker kl fem, så var vi på plass ved start på Blefjell litt over kl syv. Greit å slippe å stresse før start. Det hadde regnet kraftig dagen før, men denne lørdagen var det fint vær, sol og blå himmel, noen skyer. Dette blir kos, rekker jeg å tenke før Bjørnar kommer med rapport om klissvåt sti like etter start. Jeg var riktignok forberedt på mange høydemetre og at det ville bli elvekryssing på slutten av løpet, men nå var jeg glad for at jeg hadde valgt litt tykkere Injinji tåsokker i ull, så blir jeg i hvert fall ikke kald på føttene. Jeg hadde aldri løpt et fullblods terrengløp før, og under Ecotrail var jeg mer opptatt av å ivareta komforten med tørre føtter enn farten, og løp (gikk) heller på kryss og tvers i de få våte partiene for å unngå å bli våt. Jeg skjønner at det vil være fånyttes her, at det bare er å hoppe uti det. Jeg ante som sagt ikke hva det var jeg bega meg ut på, men tenkte nå at det er alltids fint å utvide horisonten. Det er jo nok av både løpere, ultraløpere og orienteringsløpere som driver med dette hele tiden, så da burde det vel gå greit for en som stort sett løper på tørre stier med få høydemetre.

Starten går kl 08:00, stor stemning :)

Løypetraseen går gjennom store myrområder, så med mye vann ble dette et tungt løp selv for rutinerte terrengløpere.

2016-07-30 19.44.00-1.jpg

Og er det ikke vått, så er det bratt :)

Jeg la opp til å gå i alle motbakkene for å spare energi, med alle motbakkene ble det mye gåing. Litt mer enn jeg hadde sett for meg, så etter hvert la jeg om strategien litt og løp i de slakeste motbakkene.

Blefjells Beste var ikke et stort løp, 44 påmeldte på den lengste distansen, 37 på 21 km, og to på 6 km. Jeg syntes det hørtes fint ut, da blir det ikke for mye å løpe oppi hverandre. Og ganske riktig, fra 16 km og til mål 41 km senere løper jeg helt alene. Fordelen med å løpe sakte :) og å ta seg tid til å stoppe opp, nyte omgivelsene, ta noen bilder, sette seg ned og spise niste på fine steder med fin utsikt :)

2016-07-30 09.34.33.jpg

Store deler av løpet går i høyden over tregrensen med vidstrakt utsikt, fjellvann og bekker der man kan etterfylle vann. Snakk om luksus :)

2016-07-30 10.06.12.jpg

Man har blant annet utsikt til Vegglifjell, Hardangervidda, Gaustatoppen, Kongsbergtårnet, Hokksund, hoppbakkene i Vikersund, Trillemarka og Norefjell.

En del partier nedover er mulig å løpe, andre ikke. Rett bak hjørnet her var en nedfart så glatt og gjørmete at jeg gikk (skled) ned. Med liten kompetanse på nedoverløping i terreng og lang vei til nærmeste bilvei tar jeg ingen sjanser og holder lav fart i de fleste nedoverbakkene. Bremsingen nedover kjennes urovekkende mye i knærne når jeg sitter i bilen på vei hjem.

2016-07-30 17.28.59.jpg

Etter at Troll- og Tusseløypene skiller lag går veien videre på T-merkede stier. Litt mer opparbeidet, men også mer slitt, så forholdene endrer seg ikke vesentlig.

Gjørme på…

2016-07-30 12.22.40.jpg

… gjørme av…

… og på igjen :) Etter hvert blir jeg godt vant med å være våt på føttene. Hvis det var et lengre parti på tørr sti tørket skoene fort med sol og stigende temperatur.  Da opplevdes føttene innimellom så varme at det bare var deilig å få kjølt de litt ned i en myr eller bekk :)

Midtveis i løypen ligger Brørsteinan, som også utgjør logoen til Blefjells Beste. Her stod jeg et øyeblikk mellom steinene og kjente på energien. Herlig :)

Det er mange vakre områder på Blefjell, og stor variasjon i landskap og flora.

2016-07-30 17.39.38 HDR.jpg

Jeg hadde håpt på å møte på villrein, løpsreglene tilsier at man da må enten vente eller løpe rundt, noe eksotisk :) Men det nærmeste jeg kommer er tidvis noen spor i torven, foruten alle gevirene på Blenuten. Løypen går også langs Nordmannsslepa, og der var det flere turgåere enten på dagstur eller med sekk og telt, kjekt å stoppe opp og slå av en prat med dem innimellom og dele begeistringen over det flotte turområdet.

2016-07-30 16.58.40.jpg

På vei ned fra høyfjellet var det mye moltekart og store blåbær, bare å sette seg i lyngen og fylle på med energi :) Her blir det også litt slakere og jeg kan løpe litt fortere. Full gass :)

2016-07-30 17.06.13.jpg

Etter hvert ble det tettere og tettere mellom bekkekrysningene, som også vokste til elvekrysninger.

Vel nede fra høyfjellet forlater løypen T-stiene igjen. Myrene på turen nordover igjen er vakre og våte.

Like før Grøtebusætra mister jeg løypemerkingen av syne midt uti myra. Istedet for å snu tenker jeg at jeg finner den igjen litt lenger nordover, men nei. Frem med kartet og ut.no, og ser jeg skulle ha brutt av mot øst. Hundre meter gjennom ulendt myrterreng så er jeg tilbake på sporet.

2016-07-30 19.05.55.jpg

Etter å ha krysset mange bekker venter jeg nå på elvekrysningen, og når løypen nærmer seg dette stryket begynner det å krible. Hva hadde jeg i vente? Men det var bare en luresløyfe, krysningen er fortsatt noen kilometer unna.

Det siste måltidet ble inntatt her :)

Den andre elvekrysningen. Spennende, annerledes, og godt å få vasket bort gjørmen :)

Når man holder på lenge blir skyggene lange :) På slaget 12 timer siden start.

2016-07-30 20.30.50.jpg

Endelig en bro over vannveien :) Herfra går løypen på grusvei. Jeg opplever det som litt kjedelig, men farten går opp, og jeg kjenner at bena kommer til å si tusen takk for å få strekke seg litt ut.

2016-07-30 20.52.08.jpg

Vakkert juv mellom Kyrkjevatnet og Hånevatnet.

2016-07-30 20.51.27.jpg
2016-07-30 20.59.12 HDR.jpg

Og så gikk solen ned, 13 timer etter start. Straks i mål :)

Der blir jeg tatt vel imot av arrangør Mona og noen flere løpere, og vartet opp med klem og medalje, cola, pølse og foccacia. Topp service og masse delt glede over en fantastisk flott dag ute i fjellet. Offisiell sluttid ble 13:04:40, seks timer etter førstemann, men full av inntrykk og energigivende gåsehudøyeblikk, og to kameraer fullt av bilder og film.

Jeg hadde fått et par fine skyttergravsføtter etter å ha løpt i våte sko i 13 timer. Men allerede dagen etter er både de og knærne fit for fight igjen, og vi drar på blåbærtur på Blåfjell :) Uken etter løper jeg tilsammen 55 km. Hasjtagg restitusjon. Et par timer og kaffekopper senere er jeg vel hjemme og får gratulasjoner, pasta carbonara, deilig varm dusj, og blir puttet i en nyoppredd seng. En super avslutning på en super dag :)

2016-07-30 13.24.06-1.jpg

Jeg har gjennomført mitt første fullblods terrengløp i form av ultratrail på 57 km og over 2000 høydemetre, med god flytfølelse og masse løpeglede :)